کریمی و بشارت (۲۰۱۰) وابسته به دیگران بودن یکی از مهم ترین اصول اخلاقی یک ورزشکار رشته تیمی است . این مشخصه باعث ترفیع دادن روح اجتماعی در ورزش تیمی توسط داشتن رابطه مثبت متقابل بین ورزشکاران ، تقویت اعتقادات اجتماعی و بازخوردها و ارتباطات میان افراد و ایجاد همبستگی می شود . موفقیت ورزشی در این راه ترفیع پیدا می کند خودمختاری در ورزش های انفرادی به ورزشکاران کمک می کند تا بر روی جلوگیری از محرک های محیطی تمرکز کنند و انگیزه پیروزی را فعال و تفویت می کند . این مشخصه به ورزشکار این امکان را می دهد تا آزادانه بهترین عملکرد را داشته باشد و قدرت های خود را در جعت رسیدن به اهدافش سوق دهد.
جمع بندی پیشینه و مبانی نظری
تعداد پژوهش های مربوط به سبک رهبری در داخل کشور و در زمینۀ ورزش اندک است، به خصوص در زمینۀ ارتباط آن با ویژگیهای شخصیتی مربیان پژوهش زیادی صورت نگرفته است.
از نتایج تحقیقات انجام شده در مورد سبکهای رهبری با توجه به ویژگیهای شخصیتی چنین برمی آید که این دو متغیر دارای رابطه مثبتی با هم می باشند وبرعملکرد مربیان تیم های ورزشی تاثیر دارند. هرچند در برخی تحقیقات دیگر این رابطه بین ویژگی شخصیت و سبک رهبری مربیان یا مدیران مشاهده نشد.
چگونگی رفتار ونحوه برخورد مربی به عنوان رهبر یک تیم ورزشی با دیگر افراد تیم از موضوعات بحث برانگیز در تحقیقات مربوط به علم ورزشی است که در این تحقیق سعی شده با تأکید بر سبک رهبری مربی ویژگی های سخصیتی مربیان ورزش های تیمی و ورزش های انفرادی را بررسی کنیم.به نظر می رسد بهترین سبک رهبری مربی باید منطبق با موقعیت باشد.
مربیان ورزشی که دارای سبک رهبری رابطه گرا هستند ،پیش از آنکه به اهداف ورسالت سازمانی توجه کنند، دایماٌ به ورزشکاران و کارکنان فکر میکنند، جلب توجه افراد برای آنان اهمیت فوق العاده دارد، همچنین درپی کسب رضایت مدیران مافوق خود هستند،چنین افرادی تبلیغات را دوست دارند و دربرقراری ارتباط با رسانه ها موفق عمل می کنند(شرت،۲۰۰۵).مربیان ومدیران ورزشی رابطه گراازتحقیق وتوسعه در سازمانهای ورزشی چندان استقبال نمی کنندوسرمایه گذاری در این زمینه را نیز بر اساس مقتضیات انجام می دهند(اسکال،۲۰۰۳). مدیران ورزشی ومربیان رابطه گرااز فعالیت های ورزشی دیر بازده که فاقد برنامه های تبلیغی است وبعضاً پیچیده و دردسرسازاست پرهیز می کنند.آنان در برابر تغییر وتحولات اساسی مقاومت می کنند و دوست دارند وضعیت موجود حفظ شود وبرنامه های فعلی را سروسامان دهند.آنها در سخنرانی وفن بیان استادند وسعی می کنند شیوه های رفتاری خود را با فرهنگ سازمان تحت سرپرستی وآنچه افرادزیر دست دوست دارند تطبیق دهند(نادریان و امیرحسینی،۱۳۸۶). مربیانی که دارای سبک رهبری وظیفه گرا هستند، انحرافات در ورزش(نظیر استفاده ی ورزشکاران ازمواد نیروزا، پرخاشگری، هنجارشکنی) را تحمل نمی کنند و بشدت عکس العمل نشان می دهند آنها به مسائل علمی ورزش بهای بیشتری می دهند و سعی می کنند برنامه های ورزشی بر اساس اصول ومعیارهای علمی اجرا شود(کلاریک،۲۰۰۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
افزون بر سن و سطح مهارت ورزشکاران و خصلت های شخصی مربی که تا اندازه ای سبک رهبری را تعیین می کنند،رهبران مؤثر به شیوه ای پاسخ می دهند که با نیازهای موقعیت سازگار است(انشل،۱۳۸۰).
درتیم های ورزشی در صورتی که موقعیت رهبری بنا به تعریف تئوری اقتضایی بسیار مناسب باشد،مربیانی موفقیت بیشتری کسب می کنند که سبک رهبری آنها وظیفه گرا باشد (اگر تیم ورزشی در حد عالی تمرینات را انجام داده و از سطح دانش و توانایی ادراک بالایی برخوردار باشند)و در صورتی که موقعیت رهبری متوسط باشد،مربیانی موفقیت بیشتری کسب میکنند که سبک رهبری آنها رابطه گرایی باشد(در صورتی که افراد تیم نیاز به مساعدت مربی دارند تا بتوانند مهارتها وتوانایی های خود را بروز دهند).ضمن اینکه در مراکز آموزش عالی با توجه به سطح سواد وتحصیلات ورزشکاران بیشتر سبکهای مشارکتی ،کاربرد دارند.
در هر صورت با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده،لزوم انجام تحقیقات بیشتری در زمینه رفتار مربیان و ارتباط آن با سبک رهبری آنها در تیم های ورزشی احساس می شود تا ازاین طریق وسعت دید مدیران در زمینه تربیت بدنی و ورزش در سطوح مختلف و سازمانهای گوناگون،گسترش یابد و در موقعیتهای اقتضایی مختلف با توجه به انواع شخصیت افراد و سبک رهبری مربیان،تعادل لازم بوجود آید.
فصل ۳:
روش تحقیق
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری این تحقیق را کلیه مربیان ورزشی دانشگاه های تهران تشکیل می دادند،که از بین آنها مربیان ورزشی رشته های تیمی و مربیان ورزشی رشته های انفرادی دانشگاه های تهران به صورت نمونه گیری غیر تصادفی آسان وبا نمونه های در دسترس شامل۱۹۰نفر به عنوان آزمودنی جهت پاسخ گویی به ابزار تحقیقی در سال۱۳۹۱گزینش شدند.
روش تحقیق
با توجه به اینکه تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط بین سبک رهبری و خصوصیات شخصی مربیان ورزشی است، لذا تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که به صورت مقطعی انجام گرفته است. لازم به ذکر می باشد که درتحقیقات توصیفی محقق با روابط میان متغیرهای دستکاری نشده در موقعیتهای طبیعی و نه ساختگی سروکار دارد. ازآنجا که شرایط یا وقایع قبلاًاتفاق افتاده اند یاهم اکنون وجود دارند،پژوهشگر متغیرهای مناسب را برای تحلیل روابط آنها انتخاب میکند(نادری،سیف نراقی،۱۳۶۶).
متغیرهای تحقیق:
الف)متغیرهای پیش بین: در مورد متغیر ملاک که تغییرات آن وابسته به تغییرات متغیر پیش بین می باشد، خصوصیات شخصی مربیان تیم های ورزشی شامل ویژگیهای شخصیتی درونگرایی، برونگرایی، باثباتی، بی ثباتی بعنوان متغیرهای پیش بین این تحقیق در نظر گرفته شدند.
ب)متغیرهای ملاک: در این تحقیق سه نوع سبک رهبری انسانگرایی، وظیفه گرایی وتلفیقی که توسط مربیان ورزش های انفرادی وتیمی دانشگاه های تهران اعمال میشودبه عنوان متغیرهای ملاک در نظر گرفته شدند.
ابزار اندازه گیری
برای جمع آوری اطلاعات مورد نیازازدو پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردید:
الف)پرسشنامه سبک رهبری لوتانز:این پرسشنامه شامل ۳۵سوال میباشد و با توجه به موضوع پژوهش با حفظ محتوای اصلی پرسش ها تبدیل به پرسشنامه سبک رهبری مربیان ورزشی گردید.که با توجه به محتوای هر سوال آزمودنی در مورد هریک از سوالات یکی از پاسخهای همواره،غالباً،گاهگاهی،به ندرت،هیچ گاه را علامت میگذارد.برای مشخص شدن سبک رهبری انسانگرا در صورتی که مربی به سوالات شماره۳ ، ۵ ، ۱۰ ،۱۵ ،۲۲ ،۲۴، ۲۶ ،۲۸ ،۳۲ پاسخ همواره یا غالباً و در صورتی که به سوالات ۸ ، ۱۸ ، ۱۹ ،۳۰ ،۳۴ ،۳۵ پاسخ ندرتاً یا هیچگاه بدهد یک امتیاز دریافت میکند.حداکثرنمره ای که مربی در این سبک می تواند بدست آورد۱۵ میباشد. برای مشخص نمودن سبک رهبری وظیفه گرا در صورتی که مربی به سوالات شماره۱ ، ۲ ، ۴ ، ۶ ، ۷ ، ۹ ، ۱۱ ،۱۳ ، ۱۴ ، ۱۶ ، ۲۰ ، ۲۱ ، ۲۳ ،۲۵ ،۲۷ ،۲۹ ،۳۱ ، ۳۳ پاسخ همواره یا غالباً ودر صورتی که به سوالات شماره۱۲ ،۱۷ پاسخ ندرتاً یا هیچ گاه بدهد یک امتیاز دریافت میکندو حداکثرامتیازی که مدیرازاین سبک بدست می آورد۲۰ می باشد. با بهره گرفتن از نمودار نیمرخ رهبر سبک رهبری در سه سطح ضعیف،متوسط وعالی برای هر یک از سبکها و ترکیب حاصله از این دوبدست می آید که جایگاه رهبری تلفیقی مدیرنشان داده میشود.در پرسشنامه مربوطه آورده شده بود که مربیان بایستی به گزینه ای از هر سوال که به رفتارآنها نزدیکتراست پاسخ دهد.
این پرسشنامه توسط “فردلوتانز[۵۴]“در سال ۱۹۸۵تدوین گردید.
ب)پرسشنامه شخصیت آیزنک:این پرسشنامه شامل ۵۷سوال می باشد و چهار نوع شخصیت درونگرا، برونگرا، باثنات و بی ثبات را بر روی دو محور درونگرایی- بیرونگرایی و ثبات- بی ثباتی مشخص می کند. درمحور درونگرایی- برونگرایی نمره کمتراز ۱۲مربوط به درونگرایی ونمره ۱۲ و بیشتر مربوط به بیرونگرایی می باشد.تعداد سوالات مربوط به این محور ۲۴ سوال می باشد.بر روی محورثبات-بی ثباتی نمره کمتراز ۱۲مشخص کننده باثباتی ونمره ۱۲وبیشترمشخص کننده بی ثباتی می باشد که مجموع سوالات مربوط به این محور نیز۲۴می باشد.۹سوال باقی مانده را سوالات دروغ سنج تشکیل می دهند وهر آزمودنی که به بیش از ۵ سوال آن پاسخ دروغ بدهد پرسشنامه حذف میشود. در دستورالعمل تکمیل این پرسشنامه برای مربیان توضیح داده شده بود که پس از خواندن هرسوال اگرمحتوای آن درمورد شما درست باشد در پاسخنامه درمقابل شماره سوال مربوطه پاسخ “بلی” واگرمحتوای سوال در مورد شما نادرست باشد در مقابل شماره سوال مربوطه پاسخ “نه"را علامت بگذارید، به تمامی سوالات پاسخ دهید و وقت خود را روی سوال به خصوص تلف نکنید. در این پرسشنامه پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد بلکه پاسخ شما به هرسوال باید نماینده اولین عکس العمل شما در برابرسوال باشد.
روایی و پایایی ابزار تحقیق
هر دو پرسشنامه، بررسی سبک رهبری و شخصیت از پرسشنامه های استاندارد هستند که روایی و پایایی آن ها اثبات شده است. فرم فارسی اپرسشنامه سبک رهبری توسط دکتر مهدی الوانی در کتاب مدیریت عمومی ترجمه شده است که شامل۳۵سوال میباشدکه به صورت همیشه،غالباً،گاهگاهی به ندرت و هیچ گاه با توجه به نحوه رفتار هر فرد،پاسخ داده می شود و این پرسشنامه به کمک استاد راهنما به پرسشنامه سبک رهبری مربیان ورزشی برگردانده شد و مورد تائید چند تن از استادان مدیریت ورزشی قرار گرفت.
پرسشنامه شخصیت آیزنک توسط محققان مختلف از جمله “ایواواکی"در ژاپن(۱۹۶۴)، سیبور، آمریو و جونا در ایتالیا(۱۹۶۳)،آتروم و اولاندر درسوئد(۱۹۶۰)،بولاروس دراسپانیا (۱۹۶۴)، جالوتا و سینگ درهند(۱۹۶۵)و پنجاب(۱۹۶۴)،کویونوفسکی درهلند(۱۹۶۶) ،رفیع در لبنان(۱۹۶۵)و نارنبرگ در آلمان(۱۹۶۶)مورد آزمون قرار گرفت و اعتباروروایی آن در حد بالایی بدست آمد.
با این وصف آیزنک با ادامه تحقیقات خود آنرا تکامل بخشید و پرسشنامه جدیدش را ارائه داد(EPI).از مزیت های پرسشنامه جدیدآیزنک آن است که اگرچه در مقایسه با دیگر تستهای شخصیت نسبتاً کوتاه و دارای گزینه های کمتری است،با این وجوداز اعتبارو روایی بالا برخوردار است. فرم فارسی این پرسشنامه در سال۱۳۴۹توسط دکتر محمدنقی براهنی طراز شده و به اجرا درآمده است (جباری وهمکاران،۱۳۷۹).
روش اجرای آزمون و جمع آوری اطلاعات:
با توجه به اینکه ابزارهای اندازه گیری دراین تحقیق یعنی پرسشنامه سبک رهبری لوتانز و پرسشنامه خصوصیات شخصیت تهیه شده توسط آیزنک در کشور ایران بارها استفاده شده اندوهردوازپرسشنامه های استاندارد شده می باشند و بویژه اینکه پرسشنامه شخصیت آیزنک درسال۱۳۴۹ در ایران توسط دکترمحمدنقی براهنی استانداردشده است.بنابراین پس ازتدوین ابزارهای تحقیق با هماهنگی و راهنمائیهای اساتید راهنما ومشاور،از تعداد۱۹۰پرسشنامه ارسالی تعداد۱۴۰پرسشنامه تکمیل شده بدست محقق رسید.ازاین تعداد،۱۲۴پرسشنامه قابل استفاده بود که پس از استخراج اطلاعات خام،تجزیه و تحلیل آماری انجام گرفت.لازم به ذکر است که همواره بر محرمانه بودن نتایج وعدم تاثیرآنها درجایگاه مربیان ورزشی تاکید می شد.
روش آماری مورد استفاده
با توجه به اینکه موضوع تحقیق بررسی رابطه بین سبک رهبری و خصوصیات شخصی مربیان ورزشی است ومتغیرهای مورد بررسی از نوع متغیرهای کیفی میباشند ازآمارتوصیفی برای طبقه بندی وتنظیم داده ها، میانگین ها،انحراف معیارها،درصدهاوفراوانی ها ونمودارهای مورد نظرودر بخش آمار استنباطی برای بررسی ارتباط بین متغیر هاازآزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل یافته ها از طرق برنامه های کامپیوتری spss استفاده گردید.
فصل ۴:
یافته های تحقیق
الف- توصیف یافته های تحقیق
برای سهولت مطالعه و دسترسی آسان به اطلاعات و داده ها،از جداولی که به همین منظور تنظیم گردیده است استفاده شده است.جدول ۴-۱: فراوانی شرکت کنندگان به تفکیک جنسیت را نشان می دهد.
جدول ۴-۱: فراوانی شرکت کنندگان به تفکیک جنسیت
جنسیت | فروانی | درصد |
زن | ۵۴ | ۵/۴۳ |
مرد | ۶۶ | ۲/۵۳ |
عدم پاسخ | ۴ |